I Margareth Thatchers fotspor

Jeg hadde den ære å få holde appell i 1.maiarrangementet til LO Tromsø. For de som ikke var på Stortorget er appellen tilgjengelig på min blogg: https://jensingvald.wordpress.com/Image

I iTromsø tirsdag 7.mai kan vi lese artikkelen «Svar til `solidaritetsmobben`». Den er skrevet av rådgiver for byrådslederen, Tor Arne Morskogen (H). Morskogen kommenterer et av mine poenger i 1.mai-appellen, nemlig at byrådet har som politikk å avvikle solidaritetskommunen Tromsø. Jeg refererte blant annet til Morskogens egne uttalelser fra folkemøtet i Verdensteateret fredag 26.april under «Nord-Sør konferansen». Jeg sa i appellen: «Den forbindelsen med omverden byrådet vil styrke, er forbindelsen til EU-hovedkvarteret i Bryssel! Romfolket, som har kommet til Tromsø fra de østlige EU-landa har byrådet ikke tenkt å ha gode forbindelser til, eller å gi humane vilkår, tvert imot! Vi krever at byrådet i det minste skaffer til veie mobile sanitæranlegg slik at romfolket kan gå på do, og opprettholde normal hygiene!»  Morskogen hevder at jeg har misforstått, men i avisartikkelen bekrefter han nettopp min påstand, og det han sa på møtet i Verdensteateret da han begrunna hvorfor Tromsø kommune ikke lengre ville prioritere vennskapsbysamarbeidet Tromsø-Gaza. «…det internasjonale arbeidet til kommunen bør rettes inn mot de arenaer vi kan bruke….I så måte er Bryssel en arena for politisk påvirkning.» (Nord-Sør konferansen er en nasjonal årskonferanse som samlet om lag 100 deltakere fra kommuner i hele Norge som har vennskapsforbindelser med kommuner/byer i Sør.)

Jeg hadde også en referanse til (avdøde) Margareth Thatcher i 1.mai-appellen, og at hennes politiske ånd nå hadde etablert seg i rådhuset. Morskogens artikkel viser at jeg også, helt bokstavelig, har rett. Et av de mest berykta utsagnene fra den høyreekstreme statsministeren i England var å kalle de streikene gruvearbeiderene for «The Mob». I så måte føler jeg meg beæret når Morskogen ikler seg Thatchers språkdrakt, og kaller meg «solidaritetsmob».  Det gir likevel en bismak når en person i en så sentral maktposisjon i rådhuset i Tromsø bruker dette begrepet om en kommunestyrerepresentant. Morskogen følger imidlertid opp sin rådgiverkollega Peter Reinholdtsens(H) herostratisk berømte kronikk i Nordlys 16.mars 2012 der undertegnede og andre fra opposisjonspartiene i Tromsø, samt media ble beskyldt for å ha satt i gang den reneste mobbekampanje mot byrådsgiverne. http://www.nordlys.no/kronikk/article5977033.ece?service=print  Høyres «diskret sjarm» er ikke særlig sjarmerende.

 

  

 

 

Leave a Reply

