O sykkelstyre, O kjærlighet

Arctic_Race_Sortla_5253149a Fra fjorårets Arctic Race-ritt over Sortlandsbrua (foto: Lofot Tidende)

2,5 millioner kr er ikke all verdens mye penger – det er bare halve årslønna til den dyktige norske proffsyklisten Alexander Kristoff, som sykler for det russiske oligark-laget Katjusja. I andre sammenhenger er 2,5 mill. imidlertid svært mye penger. Det er 10 ganger så mye som 4H-gården på Holt fikk i budsjettkutt fra byrådet, og som forårsaka at de nå må legge ned virksomheten og slakte dyrene. Det er også ganske mange egenandeler for matlaging i hjemmetjenesten byråd Kanestrøm hadde fått dekt med 2,5 millioner kr.
I dag, torsdag, bevilger byrådet 2,5 millioner kr til Arctic Race of Norway og Aso – arrangørene av sykkelrittet som kommer til Tromsø 16.august. I tillegg til dette har byrådet fristilt kommunikasjonssjef Pål Jacobsen til ritt-arrangementet fra 1.april, og kommunale driftsavdelinger – bydrift, kultur&idrett, eiendom, byutvikling og andre, må stille med materielle ressurser til sykkelrittet innafor egne budsjettrammer. Dette kan bli ganske omfattende etter hvert. Byrådet har nemlig ambisjoner som til og med får fantastene i Tromsø2018 til å blekne: Byrådet regner med at det vil være 100000 (etthundretusen) tilskuere i Tromsø under rittet!

Hvor går pengene?
Det går ikke fram av saksframlegget om det er det Andørja-baserte Arctic Race of Norway as, eller det Oslo-baserte Arctic Race Of Norway as som er mottakere av bevilgninga sammen med det franske familiebedriften Amaury Sport Organisation(Aso). Initiativtakerne til sykkelrittet, Dybdahl og Skardahl er involvert i begge Arctic Race-selskapene, men det Oslo-baserte er registret med advokatfirmaet Thommessen som 100% eier, og med tre franskmenn (fra Aso?) som utgjør flertall i styret.
Byrådet bevilger altså pengene utenom det vedtatte budsjettet, nærmest i panikk. Det går tydelig fram av saksdokumentet at byrådet er kraftig på etterskudd, og det bare er tida og veien. I en slik situasjon er det heller ikke det mest presise budsjettet som lages – hastverk er lastverk, som det heter. Byrådets ambisjon er å lage det største publikumsarrangementet siden OL på Lillehammer – da var det vel hundre tusen på det meste ute i løypene.

La næringslivet betale
Sykkel er en unikt konstruksjon; den kan brukes til transport, mosjon, leketøy, toppidrett, adrenalinkikk og melkesyreproduksjon – men også til grådighetskultur og dophelvete. Sykkelen kan også brukes til det som Nordahl Grieg skriver i sitt vakre dikt «Sykkelstyre», til å smi kjærlighetsbånd, et dikt han avslutter med den kjente strofen «O sykkelstyre, O kjærlighet». Byrådets vedtak er i alle fall ikke inspirert av Nordahl Grieg, og heller ikke uttrykk for byrådets prioritering av sykkel som transportmiddel eller for mosjon. I en situasjon der byrådet hardnakka kjemper imot at det skal bygges gang/sykkelveg rundt nordspissen av Tromsøya, og der undervisningssektoren og pleie og omsorg vil få store driftskutt på grunn av budsjettoverskridelser på henholdsvis 10 og 15 millioner kr i år, er det etter min oppfatning en provokasjon mot innbyggerne i Tromsø at byrådet nå vil bruke kanskje 4-5 mill kr på sykkelrittet Arctic Race of Norway. Hvorfor kan ikke næringslivet i Tromsø, de som kommer til å tjene store penger på arrangementet,stille opp og dekke kostnadene?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s