Skjalg Fjellheims blow-out.

Jens Ingvald Olsen 50mm 2015 Av Jens Ingvald Olsen, fortsatt ordførerkandidat Rødt

Til stor begeistring fra sin tilkommende sjef, Anders Opdahl, begår kommunikasjonsrådgiver Skjalg Fjellheim artikkelen «Formann Olsen» i Nordlys onsdag 16.sept. Sjefredaktøren i Nord Norges største avishus kommenterer dette slik på Facebook: «Skjalg Fjellheim på sitt mest nådeløse. Og nå som vi i pressen får enda mer å gjøre med Jens Ingvald i form av en maktskikkelse, trenger han et kallenavn. Jeg foreslår Jio. Det klinger godt!»

Utgangspunktet til Fjellheim er påstanden hans om at; «-vi kan tross alt ende opp med en ordfører som benyttet valgkvelden til å hylle den kinesiske kommunistlederen Mao Zedong.» Fjellheim benytter så dette påståtte initiativet overfor Dagbladet der jeg ble intervjuet, til forsøk på karakterdrap av undertegnede. Han maner frem en fantasifortelling om de mest obskure besøk jeg som eventuell ordfører vil motta. For å arrangere dette «skrekkbilde» gjengir Fjellheim bare den delen av sitatet som passer inn i hans overordna prosjekt med sin kommentar. Det som imidlertid er gjengitt i Dagbladet, og som også blir gjengitt av Nordlys i et nyhetsoppslag fra Dagblad-intervjuet lyder slik: – Mao var en stor frigjøringsleder, og bidro til å løfte hundrevis av millioner ut av fattigdommen i Kina. Men han gjorde feil som alle andre mennesker, sier Olsen.

– Jeg anser ikke at Mao var en despot. Men han gjorde store feil under utviklingen av Kina, og på den måten forårsaket han at mange mistet livet, sier Olsen. Andre setning tolker Skjalg Fjellheim entydig som at jeg mener den nærmest var noe hverdagslig over feila (og overgrepene) som ble gjort under Maos sjefstid, og som hvem som helst kunne gjort. Poenget mitt er imidlertid å påpeike at Mao var et menneske, og ikke en ufeilbarlig Gud. I Fjellheims fortelling passer det derfor ikke inn å sitere siste del av utsagnet: – Men han gjorde store feil under utviklingen av Kina, og på den måten forårsaket han at mange mistet livet, sier Olsen. http://www.dagbladet.no/2015/09/14/nyheter/tromso/valg15/politikk/innenriks/41086703/

I det politiske arbeidet jeg holder på med, og har holdt på med i alle år har jeg vært imøtekommende og svart ærlig og oppriktig på spørsmål fra journalister. Det har jeg tenkt å fortsette med. Jeg har ingenting å skjule eller dekke over.

Når jeg mandag ettermiddag ble oppringt av en journalist i Dagbladet om kommunevalget i Tromsø, og plutselig blir spurt om hva jeg mente om Mao, sa jeg relativt nøyaktig som Dagbladet har gjengitt. Det var naturligvis ikke hverken tid eller rom for å utdype på en grundig måte hva som har skjedd i Kina fra 1920-tallet til nå. Mulig Skjalg Fjellheim mener det ikke var riktig å kjempe mot den japanske invasjonen og okkupasjonen, ei heller å kjempe mot Chiang Kai Chek. Vi kan gjerne diskutere utviklinga i Kina i en annen sammenheng. Det er mulig jeg er naiv, men ser ikke den umiddelbare forbindelsen mellom valget i Tromsø og Maos Kina som flere mediahus er opptatt av. Jeg må imidlertid på ære og samvittighet si at hverken jeg eller Rødt hadde noe ansvar for det som skjedde i Maos Kina. Jeg tar selvsagt fullstendig avstand fra alle angrep på sivile og alle former for brudd på grunnleggende menneskerettigheter det være seg i USA, Russland, Kina og Israel eller andre steder, nå og i historia.

Vi hadde også en forløper til Fjellheims prosjekt da de to Frp-kandidatene Blomseth og Jørgensen oppsøkte «iTromsø», og proklamerte at Tromsø ikke kunne ha en kommunist som ordfører. Dette utspillet for å skade Rødt og min troverdighet falt som vi vet i fisk. Den kraftigste økninga for Rødt på meningsmålingene kom etter dette utspillet. Valgresultatet er nå alle kjent med, og mye tyder på at jeg også ved dette får mange personstemmer på andre partilister. Vi har klart å frata det blåblå byrådet makta i rådhuset. Rødt har blitt klart større enn Frp i Tromsø. Fortsatt gjenstår mye arbeid før en politisk ledelse av Tromsø kommune er etablert. Rødt vil bidra konstruktivt til at dette skal lykkes.

Det blåser en venstrevind og solidaritetsvind over Europa. Vi ser det i Hellas, Spania, Tyskland og England. Den har også nådd Norge. I 1848 sa Karl Marx : «Det går et spøkelse over Europa, – kommunismens spøkelse». Her i Tromsø sliter tydeligvis mediahusene og kommentariatet med å løse «mysteriet Olsen». Skjalg Fjellheims blow-out bragte neppe frem noen nye spor i saka.

http://nordnorskdebatt.no/article/formann-olsen

Leave a Reply

